Magnez

Magnez jest uważany za jeden z najważniejszych dla zdrowia i życia biopierwiastków, mimo jego niewielkiego stężenia w surowicy krwi dorosłego człowieka (0,7-2,2mmol/l) i w ogóle niewielkiej jego ilości w organizmie (21,0-24,0g), przy

stosunkowo małej części (1,0%) jego dobowej wymienialności. Magnez zmniejsza toksyczność ołowiu i niektórych pestycydów, przeciwdziała zatruciom fluorem, dwutlenkiem siarki, DDT. Należy go podawać łącznie z witaminami z grupy B (głównie Bfi) oraz E i C.

Naturalnymi źródłami magnezu dla człowieka są wszystkie jadalne rośliny zielone, zawierające ten pierwiastek w chlorofilu, owoce bogate w pektyny oraz fityna, występująca w ziarnach pszenicy i jęczmienia. Pokarmami bogatymi w magnez są też: orzechy, nasiona soi, fasola, groch, chleb razowy, ryby, mleko, kakao. Rośliny powinny pochodzić z upraw, na których nie stosuje się w nadmiarze chemicznych środków ochrony roślin i nawozów sztucznych, a obojętny odczyn gleby utrzymuje się przez zastosowanie naturalnego dolomitu nawozowego, który zawiera magnez, wapń, bor, miedź, mangan, cynk, żelazo i molibden.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>