Witamina A

Ważną rolę w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia odgrywają witaminy i związki mineralne, występujące w pożywieniu. Bez witamin organizm nie może odpowiednio trawić innych składników pożywienia, zwalczać infekcji ani tworzyć nowych komórek. Niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu są też składniki mineralne. Zapewniają one równowagę płynów komórkowych, prawidłowe funkcjonowanie komórek, normalną pracę mięśni i mózgu, są głównymi składnikami kości, zębów, krwinek i tkanki miękkiej.

Witamina A należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, występuje w dwóch formach: retinol, czyli witamina A znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak: żółtko jaj, mleko, masło, wątroba. Beta-karoten natomiast, czyli prowitamina A, występuje w zielonych warzywach liściastych oraz żółtych i poma-rańczowych warzywach i owocach. Naturalnym źródłem karotenoidów są również: marchew, morele, brzoskwinie, brukselka, dynie.

Spożywanie dyni zapobiega kurzej ślepocie i osłabieniu wzroku. Potas, zawarty w dyni, zapobiega wzrostowi ciśnienia tętniczego krwi, który jest głównym czynnikiem powodującym kataraktę. Witamina C występująca w dyni chroni oczy przed wolnymi rodnikami, które mogą być przyczyną zmętnienia soczewki oka.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>