Witamina D3

Organizm człowieka zawiera około 1200 g wapnia, z czego 99% występuje w kościach i zębach, a 1% krąży we krwi. Ten 1% wapnia jest potrzebny do prawidłowego przebiegu procesów chemicznych, utrzymujących nas przy życiu. W przypadku jego niedoboru nasz organizm będzie wykorzystywał wapń zmagazynowany w kościach. Może to prowadzić do rzeszotowienia kości, ich deformacji i uszkodzeń. Organizm potrzebuje wapnia, aby zapewnić prawidłową pracę serca, regulować wydzielanie hormonów, przesyłać impulsy nerwowe, kurczyć mięśnie i kontrolować aktywność enzymów. Zarówno skurcze mięśni poprzecznie prążkowanych, jak i mięśni gładkich oraz mięśnia sercowego zależą od przemieszczania się jonów wapnia przez ścianki komórek mięśniowych i nerwowych. Najnowsze badania prowadzone nad wapniem wykazują, że substancja ta może zmniejszać ryzyko powstawania raka jelita grubego, obniżać ciśnienie krwi i zmniejszać ryzyko powstawania zawałów serca.

Witamina D3, wytwarzana jest przez skórę pod wpływem promieni słonecznych. Gdy stężenie wapnia we krwi spada, witamina D3 zostaje przetworzona w swoją aktywną postać, zwaną kalcytriolem. W polskim klimacie między listopadem a marcem wytwarzanie witaminy D3 pod wpływem słońca jest ograniczone. Wtedy należy pić więcej mleka, gdyż jest ono doskonałym źródłem zarówno wapnia, jak i tej witaminy. Źródłem wapnia są też: nasiona zboża, ryż, żółtka jaj, sery, kapusta, kalafior, seler, rzepa, pokrzywa, rośliny strączkowe.

Zwiększone wydalanie wapnia z organizmu może być również wynikiem nadużywania alkoholu i palenia tytoniu. Nie pijmy też za dużo kawy, gdyż kofeina może zakłócić przyswajanie wapnia.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>