Zboża

Oprócz niewłaściwego sposobu odżywiania bardzo niekorzystnie na organizm człowieka wpływa dłuższy stres. Zasadniczymi czynnikami wpływającymi na dużą liczbę zachorowań na choroby nowotworowe i arteriosklerozę w krajach wysoko rozwiniętych, w porównaniu z krajami nierozwiniętymi, są niewłaściwa wysokotłuszczowa oraz niskobłonnikowa dieta o małej ilości witamin, związków mineralnych i innych biologicznie czynnych substancji, spełniających funkcję ochronną w organizmie. Ważnymi składnikami naszego pożywienia są w odpowiednich ilościach i proporcjach: węglowodany, białka, tłuszcze, składniki mineralne, witaminy. Podstawowym warunkiem racjonalnego żywienia jest pokrycie zapotrzebowania organizmu na niezbędne do jego funkcjonowania składniki. Według optymalnego modelu żywienia około 60% żywności powinno być spożywane w postaci zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw. Pozostała część to mleko i jego przetwory, ryby, drób, jaja. Aby pokryć zapotrzebowanie organizmu na wszystkie składniki, każdego dnia powinniśmy spożywać:

-5 części produktów zbożowych, 4 części warzyw, 3 części owoców, 2 części produktów mlecznych. W zapobieganiu chorobom ważną rolę odgrywają przeciwutleniacze, do których należą: witaminy C i E, beta-karoten, likopen, selen, cynk, magnez, mangan oraz koenzym glutation. Przeciwutleniacze zapobiegają powstawaniu wolnych rodników oraz hamują ich łączenie z innymi cząsteczkami.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>