Ziemniaki

Dużą rolę w zachowaniu zdrowia odgrywa urozmaicona dieta. Zdrowy i smaczny jest chleb razowy posypany siemieniem lnianym. Nasiona lnu są źródłem włókien, tzw. lignanów oraz kwasów tłuszczowych omega-3. Dieta bogata w lignany powoduje unieczynnienie aktywnych estrogenów, które mogą rozpoczynać procesy nowotworowe. Kwasy tłuszczowe omega-3 hamują działanie niekorzystnych dla organizmu prostaglandyn.

Ziemniaki dostarczają organizmowi wielu składników. Są nimi: pełnowartościowe białko, cukry, witaminy z grupy B, C, PP, D, K, E, prowitamina A, potas, sód, wapń, fosfor, magnez, siarka, cynk, miedź, mangan, jod. Ziemniaki sprzyjają zachowaniu w organizmie równowagi kwasowo-zasadowej, działając jako czynnik odkwaszający. W zewnętrznych częściach bulw, szczególnie niedojrzałych i uszkodzonych, występuje niestety dość mocna trucizna solanina, która ma zapobiegać wnikaniu do miąższu bakterii chorobotwórczych. Najwięcej solaniny występuje w pobliżu oczek, dlatego w tych miejscach należy je głębiej obierać. Ponieważ solanina rozpuszcza się w wodzie, jest wylewana wraz z wodą po przegotowaniu ziemniaków. Obrane ziemniaki należy szybko opłukać i zaraz gotować, zalewając je gorącą wodą. Nie należy gotować ziemniaków w mundurkach, ponieważ niektórzy producenci podczas przechowywania posypują je środkami chemicznymi (Stop Kiełek), aby zatrzymać proces kiełkowania.

Papryka jest jednym z najlepszych źródeł witaminy C i beta-karotenu. Winogrona czerwone zawierają kwas elagowy, który hamuje działanie substancji rakotwórczych, bor, który wpływa na utrzymanie prawidłowego stężenia estrogenów niezbędnych w procesie wchłaniania wapnia, serweratol obniżający stężenie chole-sterolu we krwi i chroniący przed zawałem.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>